Op stap - Reisverslag uit Mae Sai, Thailand van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu Op stap - Reisverslag uit Mae Sai, Thailand van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu

Op stap

Door: Miranca

Blijf op de hoogte en volg Miranca

17 Augustus 2011 | Thailand, Mae Sai

Het is weer hoog tijd voor een update na mijn reisjes naar Chiang Mai en Mae Sai de afgelopen 2 weekenden. Maar eerst de beloofde spaghetti.

Sinds de aanschaf van de rijstkoker ben ik aan het experimenteren geweest met Spaghetti Bolognese, zowel met de aanschaf van de ingrediënten als de bereiding. Schijnbaar eenvoudige ingrediënten zoals gepelde tomaten in blik, tomatenpuree, gehakt en geraspte kaas zijn hier wat lastiger te krijgen. Er zijn een paar grote supermarkten met wat westerse spullen maar het is maar afwachten wanneer die worden aangevoerd. Zo is het vak met de gepelde tomaten weken leeg geweest tot er een zending kwam die grotendeels in mijn pan is verdwenen. Sinds die tijd is het vak alweer tijden leeg. Tomatenpuree heb ik nog niet kunnen vinden en het enige zakje geraspte kaas was dik over de datum en voorzien van een dikke, blauwe schimmellaag. Gehakt is er wel, maar vaak gemengd met zeewier. Spaghetti is geen probleem, zolang je bereid bent 4 keer de nederlandse prijs te betalen.
De volgende stap is de rijstkoker aan de praat te krijgen. Dat is een elektrische pan met 2 standen, warm en heet. De stand ‘heet’ is alleen aan te krijgen na een mysterieuze draai-druk beweging op de pan maar floept bij het roeren zo weer terug op ‘warm’. Daarnaast is het dus 1 pan, dus hoe krijg je dan 2 gerechten tegelijk warm? Eerst de saus maken, die ergens anders in doen, dan de spaghetti koken en tenslotte de spaghetti ergens anders in en de saus weer opwarmen. Gelukkig heb ik 3 borden en 3 koelkastdozen, dus met enige oefening gaat dat vloeiend. Onlangs heb ik 4 collega’s (uit UK, Zweden en Nieuw Zeeland) te eten gehad en die waren erg te spreken over het resultaat. Zelfs de hollandse sla (sla, tomaten, komkommer, ui en gekookt ei) verdween als sneeuw voor de zon. Eerder heb ik hetzelfde klaargemaakt bij mijn studenten. Die hebben een grote (buiten-) keuken en stonden bij elke beweging met hun neus vooraan en namen me het meeste werk uit handen. Niets leuker of spannender dan de teacher helpen met het wassen van sla of snijden van uien! Uiteraard heb ik voor hun een paar extra pepertjes toegevoegd en hadden zij een paar extra gasten ‘uitgenodigd’. Het is heel gebruikelijk om bij elkaar binnen te lopen, je bord vol te scheppen en als je klaar bent met eten er weer vandoor te gaan. Overigens is het niet zo gebruikelijk om gelijktijdig aan- en van tafel te gaan. Iedereen komt als hij trek heeft en staat op als hij/zij klaar is, wast zijn bord af en gaat verder met waar ‘ie mee bezig was. De meesten vonden het erg lekker maar het had ook een hoog entertainment gehalte. Wel hebben ze nog wat vissaus toegevoegd en werd er grif gebruik gemaakt van eetstokjes.

Twee weken geleden ben ik naar Mae Sai (het noordelijkste punt van Thailand) geweest voor mijn ‘visarun’. Ik heb een visum voor 2 x 60 dagen, maar dan moet ik tussendoor het land uit. Het meest logische is de grens over te gaan bij Mae Sot, 9 km van mijn huis en dus een mooi fietstochtje. Helaas is deze grensovergang een jaar geleden gesloten door Burma om de Thaise regering onder druk te zetten om de vluchtelingen uit de kampen terug naar Burma te sturen. Beide landen hebben er last van omdat er veel handel is tussen Burma en Thailand en het kost ze veel geld. Het gevolg is dat ik eerst 6,5 uur in de bus naar Chiang Mai moest, daar in een guesthouse en de volgende dag met een minibusje op en neer naar Mae Sai, om 7 uur ’s ochtends weg en om 6 uur ’s avonds weer terug. Nog een overnachting en de 3e dag weer 6,5 uur naar Mae Sot. Maar ik ben wel in Burma geweest!! Het was een teleurstelling want er was niets te zien en alleen een marktje waar niet eens wat te eten werd verkocht maar alleen namaak Lacoste shirts en sloffen Marlboro uit China. De grensovergang was wel grappig: Thailand uit, de brug over, halverwege naar de andere weghelft oversteken (in Thailand rijden ze links en in Myanmar rechts), Myanmar in met een dagpas met m'n foto erop en op de terugweg m'n paspoort weer ophalen.
Gelukkig heb ik een avond gezellig kunnen eten met een aantal collega’s die in Chiang Mai geplaatst zijn en de andere avond zijn we naar een evenement geweest ter herinnering aan de demonstraties van 8-8-1988. Er spraken 2 voormalige studentenleiders die inmiddels uit de gevangenis zijn en nu vanuit Thailand opereren. Weer heel indrukwekkend.

Afgelopen weekend ben ik weer in Chiang Mai geweest maar nu voor een gezellig weekend met Jon (tennismaatje), Karen, Sientje en Seska die een rondreis door Thailand maken. Heerlijk bij kunnen praten in het nederlands en veel verteld over mijn ervaringen. Dan merk je pas hoeveel je meemaakt en hoe nodig je het kwijt moet. Veel rondgeslenterd door de stad en over de markten, een fantastische voetmassage genomen en een leuke fietstocht buiten de stad gemaakt. Bovendien was het prachtig weer.

Nu weer in de daily routine met de lessen totdat Fred komt op 16 september. Hij blijf hier een week en dan gaan we samen via Bangkok naar Burma.

Met de lessen gaat het goed. Mijn leerlingen voelen zich steeds meer op hun gemak en we kunnen steeds meer onderwerpen bespreken. Zelf mijn 2e klas ontdooit wat: we zijn vandaag na de les naar het park geweest. Hoogtepunt was natuurlijk dat ik ze in alle standen op de foto heb gezet.

  • 22 Augustus 2011 - 17:43

    Germaine:

    Hoi Miranca,
    eindelijk al je verhalen gelezen! helemaal super dat je daar bent; zal niet altijd even makkelijk zijn, maar ik vind het harrrstikke stoer!
    die geraspte kaas moet je man maar meebrengen (die gedroogde, van Grozette in zo'n kartonnen bus) haha!!
    Heel veel succes, ik blijf je volgen!

  • 24 Augustus 2011 - 12:06

    Annemieke:

    Hi, dat klinkt allemaal weer super; bewonder de manier waarop je met al je uitdagingen omgaat! Zit zelf weer achter de pc na een aantal dagen vakantie. Veel minder spannend dan al jouw belevenissen!
    Liefs!

  • 28 Augustus 2011 - 09:54

    Jon:

    Leuke foto van de Pad Thai kok die we een hollandse Omelette met Thaise twist hebben leren maken, benieuwd of die op de menu kaart terecht is gekomen!
    Dank je voor het gezellige weekend,
    Jon, Karen en S&S weer vanuit een nat en koud Ouderkerk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Mae Sai

Teaching English

dfzbdb

Recente Reisverslagen:

31 Oktober 2011

Pyin OO Win en Inle Lake

17 Oktober 2011

Eindelijk in Birma

06 Oktober 2011

Bangkok

30 September 2011

Afscheid van Mae Sot

27 Augustus 2011

Het dagelijks leven in Mae Sot
Miranca

Actief sinds 06 Juni 2011
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 89218

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 22 Augustus 2014

Direction Burma

07 Juni 2011 - 28 Oktober 2011

Teaching English

22 Januari 2009 - 23 Maart 2009

Indochina

04 Juli 2006 - 14 April 2007

Miranca in Sri Lanka

Landen bezocht: