Drukke tijden - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu Drukke tijden - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu

Drukke tijden

Blijf op de hoogte en volg Miranca

26 Januari 2014 | Thailand, Mae Sot

Dat Miranca druk is op haar werk is geen nieuws. Doordeweeks is ze zelden voor halfacht thuis en als Fred er niet is een paar uurtjes later. Naast het werk staat er ook altijd nog wat in de agenda. Nadat we enigszins uitgerust op maandagmorgen 6 Januari uit Bali terugkwamen en Miranca direct doorging naar haar werk stond die week meteen in het teken van de verhuizing die zaterdag klaar moest zijn, want Fred vertrok zondag naar Bangkok om Petra van het vliegveld op te halen.

We hadden een mooi huisje, maar het huis dat vrijkwam doordat Liesbeth, onze Nederlandse vriendin uit Mae Sot, vertrok, konden we niet laten lopen. Als je vanuit de drukke hoofdstraat een klein zijstraatje ingaat met huisjes van golfplaat en bamboe is er ineens een dertig meter lange stenen muur met twee grote poorten. Daarachter ligt op een klein landgoed het paleis van onze huisbaas en onze bungalow. De huisbaas heeft een houthandel en interesse in design waardoor ons huisje een hardhouten vloer, smaakvolle inrichting en dimverlichting met in het plafond ingebouwde spotjes heeft. We hebben nog even gewikt en gewogen want we hebben nu geen logeerkamer meer, maar er is om de hoek een nieuw hotel waar onze gasten voor een euro of negen in een riante kamer kunnen slapen.
De verhuizing was een fors project. We zijn met twee koffers uit Nederland vertrokken en hadden na een half jaar bij onze eerste verhuizing een volle achterbak van een pickup-truck aan spullen. Nu, een jaar later, was onze huisraad aangegroeid tot vijf volle achterbakken.

Zoals gezegd ging Fred op zondag naar Bangkok om Petra op maandagmorgen tien uur van het vliegveld op te halen. De timing was perfect want om negen uur die ochtend was in Bangkok de shutdown begonnen. De geelhemden die de corrupte, maar democratisch gekozen regering van Yingluck weg willen hebben, bezetten de belangrijkste verkeersknooppunten van Bangkok en inmiddels ook de regeringsgebouwen.

Het hotel dat Fred had geboekt ligt aan de rand van het centrum en aan de kant van het Internationale vliegveld, zodat de taxi zonder verkeershinder het vliegveld kon bereiken. Na een rustige middag met de eerste Thaise massage voor Petra gingen we op dinsdag naar het centrum om te shoppen voor de dochters van Petra. Dat shoppen ging de mist in want we kwamen midden tussen de demonstranten terecht en dat was natuurlijk veel leuker. De sfeer liet zich het beste vergelijken met Koninginnedag in Amsterdam. Pas later in de week zijn er incidenten geweest die waarschijnlijk door aanhangers van de regering zijn gepleegd want wie niet demonstreerde stond langs de kant van de weg de demonstranten aan te moedigen. Uiteraard maakt de buitenwacht zich zorgen of het op dit moment veilig genoeg is in Thailand. Ze hebben natuurlijk wel een punt want met 2187 verkeersdoden de laatste vier weken (alleen in Eritrea en Libië is het nog gevaarlijker op de weg), 68 doden vanwege de extreme kou (er zijn in de bergen in het noorden temperaturen van 2 graden onder nul gemeten) en de 2 of 3 slachtoffers van de shutdown, zijn de gevaren niet te onderschatten.

De andere geplande activiteiten die week in Bangkok verliepen probleemloos want met de Sky-train en het openbaar vervoer via de boot kan je alle blokkades omzeilen. Twee tips voor als je een paar dagen in Bangkok bent zijn de Co van Kessel Classical Bangkok Bicycle tour die door de achterafsteegjes gaat waar je als toerist anders nooit komt en het dinertje bij Thaise mensen thuis. Via de website withlocals.com die net is gestart door een paar Nederlanders uit Eindhoven, kan je een etentje boeken bij mensen die het leuk vinden om voor buitenlanders te koken en met ze te praten. Onze locals bleken van gegoede middenklasse want ze hadden een chauffeur en twee meisjes in dienst die voor ons hadden gekookt.

Op donderdag vertrokken we naar Mae Sot waar Fred op vrijdag de Fred Classical Mae Sot Bicycle tour met Petra deed en Miranca op zaterdag de Miranca Mae Sot tour deed. Shoppen, pedicure en restaurantjes bezoeken, waarna de uitputtingsslag die Petra heet (haar eigen woorden!) op zondag vertrok naar Chang Mai.

We zijn een klein beetje uitgerust en dat gaan we nog verder doen in Sukhothai waar we met Petra het weekend in een resort gaan doorbrengen.

Inmiddels zijn we wat gesetteld in ons nieuwe huis en kregen we als bonus een wilde half Siamese poes die door Fred van kattenbrokjes wordt voorzien en daarom hier niet meer weg is te slaan. Er scharrelt nog een wilde zwart-witte kat op ons terrein maar die sufferd heeft nog niet door dat er hier gratis brokjes worden verstrekt.

• 26 Januari 2014 - 09:00

Nicole :

Wederom een leuke blog. Het leven daar biedt wel veel afwisseling. Geniet ervan. Ik geniet van jullie verhalen.

• 26 Januari 2014 - 09:27

Janny:

Veel geluk in je nieuwe huis!

• 26 Januari 2014 - 12:14

Magda:

Hoi Miranca en Fred. Jullie huisvesting wordt steeds mooier en beter !! het ziet er in ieder geval veel groter en ruimer uit. En gezellig dat er een poes is 'komen aanlopen'.
    Ik krijg steeds meer zin o ns reisje naar Thailand te gaan plannen. Na komende week .... Komende dinsdag heb ik een afscheidssymposium in de Balie. Met drie andere huisartsen. Om ons vertrek te markeren en afscheid te nemen van de dokters uit de Bijlmer, samen met Ronald, Bart en Anne en mijn vriendinnen.... Ik mail je nog wel over het een en ander.
    dag
    Magda

• 26 Januari 2014 - 16:19

Jon:

Kannie wachten.......

• 26 Januari 2014 - 18:28

Suzy:

Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning! Zo te lezen zijn jullie nog lang niet van plan terug te keren naar NL. Geniet van alle uitstapjes in de buurt. Situatie Bangkok vind ik wel zorgelijk.

• 26 Januari 2014 - 19:58

Margriet:

Hoi Miranca en Fred. Weer met veel plezier jullie verhaal gelezen. Geniet van de nieuwe woning. En ik zal weer eens laten horen hoe de situatie in Den Haag is.

• 29 Januari 2014 - 14:51

Tine:

Wauw...wat een avontuur. Geweldig weer om te lezen!!

• 01 Februari 2014 - 21:13

Alice:

Veel geluk in jullie nieuwe huis!
    Succes met werk en tot horens.