Aankomst in Laos - Reisverslag uit Ubon Ratchathani, Thailand van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu Aankomst in Laos - Reisverslag uit Ubon Ratchathani, Thailand van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu

Aankomst in Laos

Blijf op de hoogte en volg Miranca

04 Februari 2009 | Thailand, Ubon Ratchathani

Inmiddels zijn we aangekomen in Laos.
Na de homestay ervaring hebben we de opgravingen van Phimai bekeken en daarna zijn we teruggegaan naar Khorat. Vandaar uit met de bus naar Phanom Rung, eveneens ruïnes uit de Khmer tijd. Prachtig! Deze lagen op een heuveltop, wat een heel mooi effect gaf.
Door naar Surin, waar we in een hotel hebben geslapen dat het midden hield tussen een gevangenis en een hoerenkast.
De volgende dag was de beoogde ontbijttent, namelijk die met cappuccino, nog niet open. We zaten nog niet op een bankje om rustig te wachten tot ze opengingen, of we werden geroepen: "Falangs, we can open now, specially for you!". De cappuccino viel wat tegen, maar de sfeer was goed.
De volgende dag naar Ubon Ratchathani, de laatste stop voor de grens. Het museum, dat een must is, was gesloten dus maar aan de rivier een koud biertje gaan drinken. Dat doen ze hier goed: bier is prima en wordt geserveerd met veel ijs, vaak een hele emmer. Even wennen, maar lekker koud. 's Avonds zijn we ons helemaal te buiten gegaan door bij een Italiaan te gaan eten. Pizza, pasta, Ceasar salad en een fles goede rode wijn! Wat een feest na 10 dagen rijst.
Gisteren zijn we de grens met Laos overgegaan. Dat was een hele toestand: diverse rijen en loketten, volstrekt onduidelijk waar je wel en niet moest aanschuiven. Bij de immigratie was het helemaal vaag: na een tijdje in de rij te hebben gestaan, werden we naar een andere rij gestuurd. In de bus hadden we al een formulier gekregen en ingevuld. Toen we eindelijk aan de beurt waren, moesten we nog een extra formulier invullen waarop we precies dezelfde gegevens nog 2 keer moesten invullen waarna we weer opnieuw konden aansluiten. Bijzonder was wel dat we ook ons ras moesten invullen. Daar hebben we maar "Falang" ingevuld. Ze zijn toen 10 minuten bezig geweest om al deze gegevens 3 keer over te schrijven in grote boeken, onze pasfoto's er zorgvuldig bij te plakken en ons te voorzien van veel stempels. Bij het volgende loket kregen we ons paspoort weer terug, maar niet nadat ze ons nog 50 Baht p.p. smeergeld hadden laten betalen (ongeveer een dagsalaris voor hun). We hadden al 35$ voor het visum betaald, dus dat kon er ook nog wel vanaf.
In Pakse hebben we ons intrek genomen in een Frans koloniaal huis voor twee dagen om bij te komen van de vele reisdagen achter elkaar en om plannen te maken voor de komende tijd. Vanochtend hebben we ontbeten met een stokbroodje gezond: stokbrood belegd met een onduidelijk smeersel, komkommer, wortel, gehakt, twee sauzen en nog wat soorten groenvoer. Het stokbrood is door de Fransen achtergelaten in de koloniale tijd en dat kan je hier in Laos op elke hoek van de straat kopen. Het smaakte overigens prima alhoewel er geen zout in zit! Daarna een zakje met vers geperst mandarijnensap met veel ijs gehaald. Prima ontbijt toch?
Vanmiddag naar de sauna met massage.