De laatste week - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu De laatste week - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu

De laatste week

Blijf op de hoogte en volg Miranca

21 Maart 2009 | Vietnam, Hanoi

Hierbij de laatste episode van Fred en Miranca in Indochina 2009. De afgelopen dagen staan al in het teken van naar huis gaan. We hebben nog leuke dagen gehad in Hanoi en Halong Bay maar kijken er ook weer naar uit om thuis te zijn. Hanoi staat met stip op de 1e plaats van steden waar ze toeristen een poot uit willen draaien. De Lonely Planet waarschuwt je daar duidelijk voor, dus we hadden onze maatregelen genomen. Eén van de waarschuwingen is dat als je op het vliegveld een taxi neemt, je zeker 3 keer de prijs betaalt en een hoop trammelant hebt. Als je een vaste prijs hebt afgesproken voor de rit blijkt dat achteraf per persoon en per stuk bagage te zijn. Vertrouw je op de meter, dan zetten ze die een paar tandjes sneller. Vervolgens word je in een nep-hotel afgeleverd, met dezelfde naam als het hotel waar je naartoe wilt en je een hoop dollars moet betalen om weer weg te komen. We hadden dus vooraf het hotel gereserveerd, een airport pick-up geregeld en met het hotel afgesproken dat die via het hotel zou worden betaald. We zijn keurig op de juiste plek afgeleverd, maar de chauffeur probeerde ons nog wel te laten betalen, terwijl hij drommels goed wist dat hij via het hotel zou worden betaald! Dankzij onze ervaring en de waarschuwingen hebben we fluitend ook alle andere oplichters van ons af weten te houden.
Ons hotel is midden in the Old Quarter, een oude wijk met kleine straatjes en heel levendig. Elk straatje heeft zijn specialiteit, schoenen, zijde, brommer reparaties, bedden etc. Typerend voor Hanoi is dat op elke hoek van de straat cafeetjes zijn waar de mensen op hele kleine krukjes, circa 10 cm hoog, in een kring met elkaar zitten te eten en drinken. Het drinken is Bia Hoi, lokaal tapbier voor een communistische prijs. Hoelang is het geleden dat we in Nederland 14 cent voor een biertje betaalden?. Men zet op de stoep 2 biervaten op elkaar, schroeft er een kraan in en tappen maar. Ernaast staat een emmer met water voor het spoelen van de glazen en een stapel krukjes. Van 12 uur 's middags tot 12 uur 's nachts is dit het straatbeeld.

Vanuit Hanoi hebben we een 3-daagse trip naar Halong Bay gemaakt, het hoogtepunt van Vietnam volgens velen. Als je de bijgaande foto's ziet, herken je vast de ontelbare kalkstenen rotsen in de baai die dit gebied zo uniek maken. Wederom op advies van de LP, hebben we gekozen voor een dure excursie ("what you pay is what you get"). Daar hebben we geen spijt van, want we zijn 3 dagen in de watten gelegd! We hadden een fantastisch mooie boot, lunch en diner met minimaal 8 uitstekende gerechten en een karaoke avond. Heel knap hoe onze 24-jarige vietnamese gids 16 onwillige toeristen aan het zingen kreeg. De Engelsen moesten "Yesterday" zingen en de Amerikanen kregen "Hotel California" aan hun broek. Tot slot hebben we met de hele groep "In a yellow submarine" gezongen. De 2e dag hebben we 's ochtends vroeg een prachtige kano-tocht gemaakt tussen de rotsformaties van Halong Bay. Daarna bleek dat wij de enigen waren die hadden gekozen voor de 3-daagse tour ipv de 2-daagse. Dat betekende overstappen naar onze privé boot met 5 man personeel. Voor de lunch stond er nog een forse hike op het programma. Onze gids heeft ons er nog 4 keer vanaf proberen te houden gezien onze leeftijd, maar daar zijn we niet ingetrapt. Ik zal de foto's doorsturen naar mijn orthopedisch chirurg in het Spaarne ZH. Dan kan hij in zijn reclamefolder opnemen dat dit allemaal kan met een metalen heup.
Na het geklauter werden we met de boot op een klein privé strandje afgezet waar de tafel voor ons werd gedekt en er 8 heerlijke gerechten werden geserveerd. Je voelt je dan toch even Koning en Koningin.
Vandaag is onze laatste dag in Hanoi. Vanochtend hebben we onze eer betuigd aan Ho Chi Minh, "Uncle Ho" voor intimi. Als je alle rijen van alle attracties van Euro Disney op een mooie zomerdag bij elkaar optelt, heb je een voorstelling van de rij waarin we moesten aansluiten.
Zojuist hebben we voor het laatst bij onze stamkroeg een paar glaasjes Bia Hoi gedronken en straks gaan we een laatste lokale specialiteit eten. Het wordt, zoals hier gebruikelijk, een doe-het-zelf-maaltijd, waarbij je een hete grillplaat krijgt en een schaal met vlees met groenten. Wij noemen dat gourmetten.

P.S. We zijn klaar met eten en willen jullie de foto's daarvan niet onthouden! Kijk binnenkort ook nog even naar Hanoi-TV, want we zijn nog geïnterviewd tijdens het eten voor een programma over de lokale keuken.