De eerste etappe - Reisverslag uit Si Racha, Thailand van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu De eerste etappe - Reisverslag uit Si Racha, Thailand van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu

De eerste etappe

Blijf op de hoogte en volg Miranca

29 Augustus 2012 | Thailand, Si Racha

Voordat we in Mae Sot de mouwen kunnen opstropen, moeten we goed uitgerust zijn. Dus hebben we vanuit Bangkok de bus genomen naar het dichtstbijzijnde eiland: Koh Si Chang. Het eiland is zo klein dat Fred in een half uur van noord naar zuid kan fietsen. Het is behoorlijk authentiek, er rijden geen auto’s, alleen brommers en tuktuks. In het weekend komen hier Thai uit Bangkok uitrusten en de rest van de week hebben we het eiland en het Adrian View Resort voor onszelf. We stellen het erg op prijs als jullie de naam van dit paradijsje niet doorvertellen want we willen dit eiland graag onder ons houden.
We zouden geen Nederlanders zijn als we niet op onze 1e dag op zoek waren gegaan naar een fiets. Op elke hoek van de straat, en ook daar tussenin, staan brommers te huur maar een fiets blijkt lastiger. Maar zoals dat gaat in Thailand, is voor alles een oplossing. De serveerster in het restaurant waar die middag lunchten had een nichtje met, wat bleek later, een kinderfietsje dat we konden huren. Een van de andere 7 serveersters - we waren de enige gasten want we hadden het eiland immers voor onszelf - had familie met mountainbikes te huur. Bij aankomst bleken er 40 blinkende brommers te staan met in een hoekje 3 afgetrapte en flink onder het stof zittende mountainbikes met platte banden. Bingo dus, beetje lucht in de banden en we waren en route.
Eerste bestemming: het strand! We fietsten met onze 21 versnellingen over licht glooiend terrein op de hoofdweg van het eiland. Aan het eind moesten we rechtsaf en bleken we onderaan de Muur van Koh Si Chang te staan. Lopen ging sneller dan fietsen. Daarna een afdaling met echte haarspeldbochten om terecht te komen op het strand: 80 meter lang en over de gehele lengte voorzien van horeca.
We ondernemen deze tocht dagelijks en bij aankomst staat de ice coffee al klaar. De dag vliegt voorbij dankzij Miranca’s nieuwe e-reader, bordjes met gebakken rijst, viskoekjes, gegrilde inktvis en allerlei andere vissen die ze voor ons uit de zee halen. Zo nu en dan een duik in de zee en voor het donker naar huis.
Na het zand van ons afgespoeld te hebben, gaan we op zoek naar een restaurant. Gisteren is Fred zich te buiten gegaan aan een fantastische hamburger, met daarbij een redelijk glas wijn.
Vrijdagochtend om 6 uur nemen we de ferry en daarna de bus naar Mae Sot, waar we nog dezelfde dag hopen aan te komen. Maandagmorgen begint Miranca bij TSYO, waar ze vorige jaar ook engelse les heeft gegeven. TSYO is een organisatie die Birmese jongeren opleidt om een leiderschapsrol te spelen bij de opbouw van Birma zodra dat mogelijk is. Vorig jaar was dat iets dat nog tientallen jaren ver weg was. Nu lijkt het vandaag al realiteit. We zijn benieuwd hoe ze daar tegenaan kijken en of ze al op de veranderingen hebben ingespeeld.

Fred & Miranca

• 31 Augustus 2012 - 09:37

Esther:

Ziet er allemaal goed uit!! En voor straks, veel succes in Mae Sot!! Liefs Esther

• 01 September 2012 - 21:38

Magda:

hoi fred en miranca
    het klinkt heerlijk zo'n eilandje, in ieder geval heerlijk genoeg om over te dromen.
    hier is alles rustig; zo nu en dan wat post op julllie deurmat.
    we hebben nog steeds heerlijk weer
    onze druiven smaken steeds beter
    vorig weekend hebben we weer gevaren
    bart heeft zijn introductie tijd achter de rug, en raakt uitgeslapen
    komende maandag begint het gewone en universitaire onderwijs
    kortom: alles gaat goed
    groeten
    magda

• 02 September 2012 - 17:04

Gerda:

Dag beiden,
    Fijn dat het goed gaat. Miranca nog bedankt voor de kerstadressen. Direct info verstuurd. Geniet en alle goeds. Lieve groet, ook van Henk