Verhuizing - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu Verhuizing - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu

Verhuizing

Blijf op de hoogte en volg Miranca

10 Februari 2013 | Thailand, Mae Sot

Toen we eind augustus ons appartement introkken wisten we al dat we er niet lang zouden blijven. Het appartement was niet veel meer dan een ruim uitgevallen hotelkamer maar het was gemeubileerd en we konden er direct in.

Alle noordelingen, oosterlingen, zuiderlingen en westerlingen die hier langere of kortere tijd zijn communiceren met elkaar via de Faceboekgroep 'What's happening in Mae Sot'. De opening van een coffeeshop, een goede film in het Ex-political Prisoners cafe of een adresje waar ze parmezaanse kaas verkopen, alles wat interessant kan zijn voor de community wordt erop gezet. Ook als je vertrekt en een appartement achterlaat of een broodrooster wil verkopen zet je dat op Facebook.
Andersom kan ook. Als je een dierenarts nodig hebt, Thais wilt leren of een driekamerappartement zoekt, zet je dat op Facebook. Er zijn altijd mensen die je dan verder helpen.
Wij waren op zoek naar een driekamer appartement. Het aanbod was ruim maar niets voldeed helemaal aan de criteria. Eén belangrijk criterium was dat het gemeubileerd moest zijn. Omdat we niet weten hoelang we hier blijven waren we niet van plan om een koelkast, bedden etc. aan te schaffen. Alle ongemeubileerde huizen vielen dus af.
We hebben twee keer echt getwijfeld over een gemeubileerd huis. De eerste keer ging het om een tweekamerappartement dat duidelijk te klein was maar wel inclusief El Guappo, een zeer aaibare kater. Daarna hebben we nog een tijdje nagedacht over een vrijstaande villa van twee verdiepingen die op de fiets alleen via de snelweg bereikt kon worden.

Op onze Facebook vraag naar een huisje met twee slaapkamers kregen we een reactie van Marcia. Ze woonde met een 'roommate' in een driekamerhuisje en was van plan om Mae Sot te verlaten. Marcia blijkt een twijfelkont te zijn want ze zou begin Januari naar New York vertrekken maar liet ons weten dat het een maand later werd. Ze is nog steeds niet vertrokken maar ons huisje heeft ze ontruimd en ze logeert nu bij iemand in het gebouw waar wij vandaan komen. Ze weet nog steeds niet wanneer ze Mae Sot gaat verlaten en ook niet meer of ze naar New York gaat.

Vorig jaar augustus zijn we met koffer en rugzak naar Thailand vertrokken. Voor ons gevoel hebben we hier niet veel spullen aangeschaft. Nadat we alles hadden ingepakt leek het op de wonderbaarlijke vermenigvuldiging. Twee tuktuks hadden we toch wel nodig om alles te vervoeren. Onze landlady die voor de eindafrekening kwam, schrok zo van de enorme hoeveelheid spullen dat ze spontaan aanbood om ons met haar pick-up truck te verhuizen.

Ons nieuwe huisje is niet groot maar we gaan er wel flink op vooruit. Het is op een paar straten van het centrum in een oase van rust naast de Bijlmer Bajes van Mae Sot. Het verkeer, het cafe en de geluidswagens hebben we verruild voor het gefluit van vogels en 's morgens vroeg ver weg een haan. Onze landlady is een schat die ook nog eens een paar woorden engels spreekt. In de tuin is zitje waar we gasten voor het eten kunnen uitnodigen. Mochten we veel gasten hebben dan kunnen we gebruik maken van haar eigen eettafel met 18 stoelen.

We hebben nu een klein woonkamertje, twee slaapkamertjes, twee identieke badkamertjes en uiteraard het belangrijkste, een eetkeuken. We zijn nog even wezen shoppen om het huisje van onszelf te maken. Een zacht oplegmatras (topper), een plastic ladenkast en een tweepits gasfornuis. Voordat we hadden afgerekend stonden onze aanwinsten al in de pick-up truck, inclusief onze fietsen. Binnen een kwartier stond alles uitgepakt op zijn plek. Voorlopig gaan we hier niet weg.

• 10 Februari 2013 - 09:47

Jon:

Geweldig...eindelijk een logeerkamer! Nu nog tijd zien te vinden :-)

• 10 Februari 2013 - 11:18

Magda:

wat een mooi huisje, ik snap wel dat jullie voorlopig net weg willen; nu nog een eigen zangvokgeltje en een lieve poes....
    dag

• 10 Februari 2013 - 12:21

Nicole:

Hoi miranca, klinkt goed en aantrekkelijk. Ik heb al zin in de kip curry van Fred in de tuin. Ik wens jullie veel plezier in je nieuwe huis. Groetjes Nicole

• 10 Februari 2013 - 13:06

Suzy:

Gefeliciteerd met de verhuizing! Koken jullie eigenlijk nog wel vaak zelf? Met al dat lekkere eten om de hoek voor een habbekrats is de verleiding toch groot om het gewoon te kopen? In elk geval hebben jullie nu voldoende ruimte om je verjaardag in maart te vieren, Miranca.

• 11 Februari 2013 - 10:12

Esther:

Wat een gezellig huisje!! Heel veel plezier en lekker genieten. Ik zie jullie al helemaal zitten in de keuken of tuin met een koud biertje of een wijntje!

• 12 Februari 2013 - 21:40

Anita:

Het ziet er gezellig uit. Een echt thuis. De grote eettafel vraagt om gezellig eten met een grote groep. Geniet in jullie huis!

• 28 Februari 2013 - 20:34

Daniel Van Zaalen:

Ik wist niet dat ik hier ook,en Facebook,kon reageren.Alsnog mijn reactie:hou me op de hoogte!Wat is eigenlijk het tijds verschil?
    Groet,Daniel

• 04 Maart 2013 - 13:31

Marjolijn:

Dat klinkt als een heerlijke plek! Kun je je verjaardag (het is bijna zover...ik heb hier nog een fantastische kalender in de WC hangen die de gaten in mijn geheugen moeiteloos aanvult en weet het nu precies) in stijl vieren!
    Ga je dat ook doen? Ben benieuwd hoe dat eraan toe gaat, of wordt het een romatisch etentje in de tuin voor twee?
    Liefs,
    Marjolijn