Koninginnedag in Mae Sot - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu Koninginnedag in Mae Sot - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu

Koninginnedag in Mae Sot

Blijf op de hoogte en volg Miranca

01 Mei 2013 | Thailand, Mae Sot

Samen met Liesbeth, die hier sinds kort werkt als Country Director voor World Education, hadden we het plan opgevat om met de Nederlandse community in Mae Sot Koninginnedag en de troonswisseling te vieren. Liesbeth moest helaas afhaken omdat ze voor haar werk in Birma moest zijn. Twee andere Nederlanders die we hier een keer waren tegengekomen, hadden al verteld dat ze in Nederland zouden zijn op 30 april. Via een bericht op de Facebook community 'What's happening in Mae Sot', waar alle buitenlanders lid van zijn, kwamen we er achter dat er nog een Nederlander in Mae Sot woont die graag had willen komen, maar ook in Nederland was.

Omdat met z'n tweeën ook maar alleen is op zo'n dag, nodigden we onze Amerikaanse vrienden Sam en Steve uit, die graag van de uitnodiging gebruik maakten. Amerikanen snappen er als verstokte republikeinen helemaal niets van dat 79% van de Nederlanders het Koningshuis wil behouden maar ze volgen wel het Britse Koningshuis via live-uitzendingen als daar iets aan de hand is. Zoals iedere Nederlander weet waar hij was toen Kennedy werd vermoord, weet elke Amerikaan waar hij was toen William en Kate trouwden op 29 april 2011. Dat dan weer wel.

De voorbereidingen begonnen al vroeg. Miranca kocht op de Saturdaynight market een oranje T-shirt, met fiets op de voorkant, en ging op zoek naar een bakker die oranje taartjes wilde maken. Fred begon op maandag met spullen in te slaan om bitterballen te maken. Paneermeel leek het breekpunt te worden, maar met geroosterde boterhammen en de uit Nederland meegenomen staafmixer werd dat probleem getackeld. Fred's zus Mary-Anne had twee weken geleden een enveloppe met oranje ballonnen opgestuurd.

Dinsdagmorgen vroeg ging Miranca in oranje outfit, naar de bakker om 26 oranje gebakjes op te halen. Onderweg naar kantoor stopte ze nog even bij onze favoriete koffietent om de meisjes van Coretto, die zich speciaal voor deze dag hadden gekleed, een oranje taartje aan te bieden.
Op kantoor was alles in gereedheid gebracht om klokslag halfvier, het moment suprême, de balkonscène met de schattige prinsesjes, via de live stream op Internet met z'n allen te volgen en de oranje taartjes op te eten.

Onze Amerikanen hadden zich terdege voorbereid en in de supermarkt alles gekocht dat oranje was. Ons avondje begon met bitterballen en eindigde met de oranje taartjes. Tussendoor hebben we de hoogtepunten van de dag, van het tekenmoment tot de oranje massa's op straat, op de laptop vertoond en ze het koningslied, door ons synchroon vertaald, laten horen. Ook zij waren niet onder de indruk van deze 'Stand by my man' Dolly Parton tekst.
'Bea bedankt, lang leve de koning' vanuit Mae Sot, Thailand.

• 01 Mei 2013 - 20:21

Suzy:

Wat een bijzondere laatste koninginnedag voor jullie! Jullie hebben het wel in stijl gevierd. Ik heb ook alles gevolgd op de tv. Wat zat Maxima toch de hele tijd te glunderen! En wat keek Willem Alexander toch vrij vaak sip/ernstig. Het was mooi weer in NL, maar wel erg frisjes. Leuk om alle bekende gezichten te spotten.

• 01 Mei 2013 - 20:57

Nicole:

Ongelofelijk leuk, je hebt er meer aan gedaan dan wij! Goed om te zien dat je Nederlandse gewoontes overbrengt naar Amerikanen. Ben benieuwd naar je volgende Nederlandse uitwisseling.

• 02 Mei 2013 - 09:42

Esther:

Wauw wat een feest!! Hilarisch dat iedereen gezellig meedoet! En zelfgemaakte bitterballen zijn ook het allerlekkerst. Hier was het ook erg leuk, een prachtige dag.

• 02 Mei 2013 - 14:25

Gerda En Henk Morel:

Tsjonge, wat hebben jullie er een leuke happening van gemaakt, zo ver weg.
    Dankjewel voor 't leuke verslag!

• 07 Mei 2013 - 21:48

Alice:

Wat een gezelligheid! En wat een leuk huis hebben jullie. Voor ons de eerste koninginnedag in Schoonhoven, geen Amsterdam, maar ook erg gezellig en leuk voor de kindjes. Liefs van ons xx