Weer een nieuw huis - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu Weer een nieuw huis - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu

Weer een nieuw huis

Blijf op de hoogte en volg Miranca

31 Maart 2013 | Thailand, Mae Sot

Zo kort hebben we nog nooit in een huis gewoond. Zes weken om precies te zijn. We waren happy in ons kleine maar sfeervolle huisje. Maar ja, de landlady vertelde ons twee weken geleden dat haar mooiste en grootste huis, honderd meter verderop, vrij zou komen. Drie slaapkamers, een veranda, supergrote keuken(!), balkon voor de was en de basilicum en een airco.

Voor Miranca hoefde het niet maar Fred, die elke middag in huis aan zijn boek probeert te schrijven, had gemerkt dat ons gezellige huisje in de loop van de middag behoorlijk op temperatuur komt. Wat we in een eerdere blog hebben geschreven over de temperatuurgevoel van Aziaten, dat ze hier klagen over de warmte als het boven de 32 graden is en een jas aantrekken als het 28 graden is, dat hebben wij nu ook.
's Nachts als het in huis is afgekoeld tot 27 graden slapen we onder een warme deken en overdag is het bij 32 graden in huis goed te doen. Als in de begin van de middag de temperatuur in huis is opgelopen tot 35 graden, is het niet te harden. De fan voelt dan aan als de warme föhn bij de kapper.

De verhuizing had meer voeten in aarde dan de vorige keer want onze inventaris was in zes weken tijd behoorlijk toegenomen. Kookspullen, een (plastic) ladenkastje, acht lampen, nieuwe ‘jurkjes’ van Miranca en een ‘zacht’ oplegmatras om de stalen heup van Miranca, en al haar andere botten, wat meer comfort te geven dan op de snoeiharde matrassen waar de Aziaten zo van houden.

Het nieuwe huis biedt meer dan alleen een extra slaapkamer en een airco. Het is grotendeels van hout, staat op palen en ligt aan een kanaal, waardoor de wind het huis verkoelt en het aangenaam toeven is op de met klassieke Thaise opengewerkte houten wanden afgesloten patio voor het huis. Als de muggen slapen.

Wat niet onvermeld mag blijven is de, in de woonkamer, ingebouwde kast met glazen raampjes en een hangsysteem voor de wijnglazen die bij huurprijs inzitten.
De kast is geïntegreerd in de wand tussen de woonkamer en de logeerkamer en de deurtjes zijn terechtgekomen in de logeerkamer. Daar is wat voor te zeggen, want daardoor kwam het glazen-hang-systeem in de woonkamer terecht. We hadden dus geen keus. Dezelfde avond zijn we een niet onaardige en enigszins betaalbare supermarktwijn, die we na veel veldwerk hebben gevonden, gaan kopen.

Nu aan het werk!

• 31 Maart 2013 - 09:18

Tine:

Hier een witte pasen! Jippie!
    Blijft erg leuk om jullie verhalen te lezen.
    Groetjes, Tine...Brrrr(koud)

• 31 Maart 2013 - 10:18

Nicole:

Hoi miranca en Fred, het lijkt er nu op dat jullie je echt kunnen settelen en 'leen'aziaten kunnen worden. Het lijkt me heerlijk voor miranca om na het werk in een fijn huis te komen, geniet ervan. Groetjes uit een bevroren Nederland

• 31 Maart 2013 - 14:25

Anita:

Dat briesje en een veranda klinkt als een inspirerende omgeving!

• 31 Maart 2013 - 21:44

Magda:

nu wonen jullie echt op stand, en wat een mooie keuken !
    geniet er maar van

• 01 April 2013 - 19:30

Jon:

Top plekje, beetje jaloers.....net terug uit duppach waar we in de sneeuw zaten.
    Welk hoofdstuk ben je fred?
    Gr Jon