"We don't need no education" - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu "We don't need no education" - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu

"We don't need no education"

Blijf op de hoogte en volg Miranca

11 Oktober 2012 | Thailand, Mae Sot

Elke ochtend geeft Miranca engelse les aan medewerkers van organisatie van Ta'aung, een ethnische minderheid die in het noorden van Burma in de bergen leeft en beroemd is om hun thee.
Het leuke van les geven aan deze groep is dat je nergens ter wereld zulke gemotiveerde leerlingen in je klas zal aantreffen. Het nadeel is dat ze dol zijn op grammatica. Graag anderhalf uur per dag, vijf dagen per week 'teachah'!
Daar moest iets op gevonden worden. De locale boekhandel bood uitkomst. 'We gaan de les elke week aan de hand van een thema behandelen' legde Miranca uit, 'en jullie bepalen welke dat zijn'. Ieder kreeg vijf gele post-its en vijf groene stippen. Op de geeltjes schreven ze de thema's die daarna op de muur werden geplakt. De dubbelen werden eruit gehaald en waarna ze groene stippen moesten plakken bij de thema's die ze het interessants vonden. De meeste stippen gingen naar 'Presentation skills', 'Environment', 'Organizational Management', 'Education', 'China' en 'Politics'.
'Presentation skills' op plek 1, dat kwam goed uit! Elke maandag beginnen met een presentatie door één van de studenten over het thema van de week.
De rest van de week wordt gevuld met documentaires, artikelen lezen en discussies. O ja, en grammatica. Vrijdag krijgen ze als huiswerk een schrijfopdracht over het thema van de afgelopen week.

Voor de les over 'Organizational management' had Miranca een gastspreker weten te strikken. Op maandagmorgen was het podium voor Fred die het een en ander vertelde over strategie, change management en leadership. Om dingen uit te leggen had hij Apple versus Nokia als voorbeeld genomen. Elke burmees in Thailand heeft immers een telefoon en Steve Jobs kennen ze ook. Het verhaal over Steve vonden ze erg interessant maar liever hadden ze genoeg geld om zelf een Iphone te kopen. We sloten af met de vertaling naar Birma waar Aung San Suu Kyi hèt voorbeeld van een leider is.

De afgelopen week stond in het teken van 'Education'. Het onderwijs in Burma heeft een van de laagste niveaus ter wereld zoals een ervaringsdeskundige ons op maandag presenteerde. De vrijdag wordt altijd vrolijk afgesloten, die week met 'We don't need no education' van Pink Floyd. Eerst luisteren en de woorden in de tekst herkennen, daarna uitleg over de diepere betekenis achter de tekst van Roger Waters en tot slot met de hele klas meezingen.
Als bonus deden we die dag een quiz. Als huiswerk hadden ze quizvragen moeten maken die onder leiding van quizmaster Miranca aan de 2 teams gesteld werden. 'What are the names of the daughters of Barack Obama?' en 'How many names has Aung San Suu Kyi?' waren vragen die gesteld werden. Gelukkig wel multiple-choice. De dochters van Obama heten Malia Ann en Natasha en Aung San Suu Kyi heeft zes namen. Tenslotte kregen ze de opdracht: 'Aung San Suu Kyi is gekozen tot president van Burma en jij bent aangesteld als minister van onderwijs. Maandag wil ze een beleidsplan hebben wat je de komende jaren gaat doen en hoe je dat gaat aanpakken. Voor de meeste studenten is het weekend 'boring'. Dat zal dit weekend wel meevallen.

• 11 Oktober 2012 - 21:48

Magda:

leuk, zo'n project met zijn twee!

• 11 November 2012 - 15:56

John:

Hallo Miranca en Fred,

Ik lees nu pas voor het eerst jullie verslagen (een beetje schande natuurlijk) en zie dat het jullie heel goed gaat, al aardig gesettled zijn en erg tevreden en gemotiveerde leerlingen hebben. lijkt me erg leuk om steeds weer wat nieuws voor hun te verzinnen.

Fred, al aan schrijven toegekomen??

John