Vakantie - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu

Vakantie

Door: Miranca

Blijf op de hoogte en volg Miranca

05 Januari 2007 | Sri Lanka, Galle

Happy New Year to all of you! Ik hoop dat jullie allemaal hele gezellige dagen hebben gehad en wens jullie veel geluk voor 2007.
Het oudejaar heb ik prima afgesloten en ik ben het nieuwe jaar uitstekend begonnen. Op het werk boek ik eindelijk wat resultaten, dus ik kon echt genieten van mijn vakantie. Mijn stuk over de samenwerking tussen de Trust en de Kamer van Koophandel is heel goed ontvangen in de Board-meeting en ik heb mooie complimenten gekregen. Ook merk ik langzaam een verandering in de benadering van mensen, ze zoeken me vaker op. Het duurt lang voordat je het vertrouwen weet te winnen en de omstandigheden hebben daar niet bij geholpen. Ik verwacht dat ik de laatste drie maanden nog heel wat kan doen.
Ik ben bijna twee weken vrij geweest en was er ook aan toe om even alles van me af te zetten. Fred en ik hebben er allebei erg van genoten. De eerste week zijn we in Colombo gebleven en de tweede week zijn we naar het zuiden gegaan.
Het begon al met uitpakken: Fred had een enorme tas met "kerstpakketten" bij zich van mijn schoonfamilie, van Mariëtte en natuurlijk van hemzelf. Een deel heeft het nog een paar dagen weten te rekken onder de kerstboom, maar het meeste is direct in gebruik genomen zodat mijn koelkast en keukenkastjes propvol lagen met hagelslag, oude kaas, stroopwafels, beschuit, rookworst, drop, kerststol en kerstkransjes. Een overvloed aan heerlijkheden, terwijl de sinterklaasbuit nog niet eens op was. En dat alles gecomplementeerd met Nederlandse tijdschriften. Op de dag van aankomst van Fred hadden we meteen een prachtig, besloten, feest in de achtertuin van de Britse High Commissioner, compleet met diner en disco. VSO was samen met een andere organisatie als enige buitenstaander uitgenodigd. Voor de volgende dag had ik 4 VSO-collega's uitgenodigd voor een kerstdiner, Yvonne, Helen, Julia en Liz. We hebben een trishaw vol boodschappen gehaald (inclusief 2 nieuwe pannen en 6 wijnglazen) en flink geïmproviseerd in de keuken. Fred had zich uiteraard goed voorbereid en de belangrijkste ingrediënten veiliggesteld door die mee te nemen uit Nederland. Zodoende hadden we een 6-gangen diner met o.a. zwarte pasta, paddenstoelen-ragout, kip-met-pesto pakketjes, risotto, franse kaasjes en pannetone. Yvonne had het huis in kerstsfeer gebracht met versiering en een mooi gedekte tafel. Maar hoe je ook je best doet, het blijft Sri Lanka. Een uurtje voordat de gasten werden verwacht was de gasfles leeg. Gelukkig komt dat wel vaker voor, dus een gasfles geleend van mijn huisbazin. En passant meldde ze dat ze zo even langs kwam met potentiële nieuwe bewoners om het huis te bekijken. Dus tijdens het kerstdiner kwam de monnik met een compleet Srilankaans gezin langs. Uiteraard glipten er steeds buurkinderen mee naar binnen om de kerstboom en de witte mensen te bekijken.
Op tweede kerstdag waren we uitgenodigd bij Travis, een collega van de Trust. Als een van de weinige katholieken is het een belangrijk feest voor hem. Zoals de traditie vraagt, had hij van te voren zijn hele huis geverfd en voorzien van nieuwe gordijnen en stoelkussens, gemaakt door zijn vrouw. Het zag er perfect uit. Op de veranda stond een enorme kerststal en binnen een grote kerstboom. We waren eregasten en alles was zorgvuldig gepland. Zijn twee oudste broers waren ook uitgenodigd met hun gezin en er was ook nog familie van zijn vrouw. Hun twee kinderen waren nog zo jong dat ze hun angst voor ons niet konden verbergen en we hebben ze nauwelijks gezien. Een hele bijzondere avond, zowel voor hun als voor ons. Het diner was heerlijk, de beste curries en zeer overvloedig.
De volgende dag hebben we de trein naar Galle genomen, een kleine drie uur. Vanwege de drukte hebben we het grootste deel gestaan, maar op een gegeven moment hebben we een plek veroverd die we gedeeld hebben. We passen ons al aardig aan. En toen zes dagen genieten in een prachtig hotel, ontworpen door Sri Lanka's bekendste architect Jeoffrey Bawa, met twee zwembaden en gelegen aan de zee. We hebben flink bijgeslapen, gelezen en uiteraard flink bijgepraat. Fred heeft zich flink uitgeleefd in de gym en twee keer per dag twintig baantjes getrokken. Dat begon al voor het ontbijt terwijl ik rustig vanaf het balkon toekeek met een kopje thee. Uiteraard hebben we Galle bekeken, een vestingstadje met een Nederlands fort en nog veel gebouwen uit de koloniale tijd. Ook hebben we met Sarah afgesproken, die als youth-VSO'er in Galle werkt. Op Oudjaarsavond was er een zeer overvloedig buffet in het hotel en hebben we onszelf getrakteerd op een fles wijn. Om twaalf uur hebben we onder het genot van een Prosecco naar het vuurwerk gekeken. En de volgende dag kwamen we niet verder dan wat dutjes bij het zwembad. Nog een dagje Colombo, een laatste maal met Fred, kaasfondue!, en weer afscheid genomen voor de laatste drie maanden. Ik had er al weer een werkdag opzitten tegen de tijd dat Fred thuiskwam. Het is nu erg leeg in huis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miranca

Actief sinds 06 Juni 2011
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 89285

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 22 Augustus 2014

Direction Burma

07 Juni 2011 - 28 Oktober 2011

Teaching English

22 Januari 2009 - 23 Maart 2009

Indochina

04 Juli 2006 - 14 April 2007

Miranca in Sri Lanka

Landen bezocht: