Slecht nieuws over de strijd - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu Slecht nieuws over de strijd - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu

Slecht nieuws over de strijd

Door: Miranca

Blijf op de hoogte en volg Miranca

27 Februari 2007 | Sri Lanka, Unawatuna

Even een kort berichtje in verband met een incident vanochtend. Het zal zeker in de Nederlandse kranten komen, dus dan zijn jullie op de hoogte. Vanochtend is een helicopter beschoten door de LTTE, met daarin de minister van Disaster Management en Human Rights, de EU ambassador en de ambassadeurs van Italië, USA, Frankrijk, Duitsland en Canada. De twee ambassadeurs van Italië en Duitsland zijn licht gewond en die van de USA heeft alleen pijn aan zijn arm. Dit alles volgens Reuters.
Zij waren op weg naar Batticaloa (in het oosten) om te praten over het weer terug laten keren naar hun eigen huis van een groot aantal vluchtelingen, een humanitaire missie dus. Onmiddellijk heeft het regeringsleger het vuur geopend in dat gebied. De regering laat dit vast niet over zijn kant gaan en de internationale gemeenschap ook niet.
Verder gaat alles goed hier. Dat klinkt wel wat raar, maar zo is het leven hier. Ik ben twee keer een weekend in Unawatuna geweest, een leuk dorp in het zuiden met een geweldig strand en een prachtige zee waar je heerlijk kan dobberen op de golven.
bij de meeste stranden van Sri Lanka is de stroming te sterk, maar Unawatuna ligt in een baai, afgeschermd door een rotsformatie en koraalrif. De eerste keer was ik er met Yvonne, Helen, Jannie en Dennis en de tweede keer met Yvonne en Dennis. Lekker nederlanders onder elkaar voor een keertje. Voor de kosten hoef je het niet te laten, 8$ per nacht voor een tweepersoons kamer. Een 1,5$ voor een enkeltje met de bus. Daar krijg je een 4 uur durende reis voor. Maar als je moet rondkomen van je VSO-salaris, dan kan je dit soort uitspattingen niet te vaak doen.
Tot slot: 29 maart sluit ik mijn werk en mijn huis af en de volgende ochtend haal ik Fred op van het vliegveld voor een paar dagen Unawatuna en een jungletrip (sorry Fred, maar dat wist je nog niet). Als toetje gaan we 5 dagen naar de Malediven (over cultuurschok gesproken!) en op 12 april vliegen we samen terug. Een lange dag, van Male naar Colombo, dan Londen en tenslotte Amsterdam, maar dan heb je ook wat: weer thuis na een avontuur van 9 maanden!