Situatie in Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu Situatie in Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu

Situatie in Sri Lanka

Door: Miranca

Blijf op de hoogte en volg Miranca

02 Augustus 2006 | Sri Lanka, Colombo

Hierbij een bericht naar aanleiding van de berichten vanochtend in de Nederlandse kranten over de situatie in Sri Lanka. Om te beginnen, met mij is alles goed. In Colombo is het rustig. Wat is er aan de hand? Zo'n 10 dagen geleden hebben de Tamil Tijgers de watertoevoer in het Oosten van het land afgesloten zodat er duizenden mensen (veel boeren) zonder water zitten. De regering is al een aantal dagen geleden begonnen de blokkades op te heffen, wat met de nodige gevechten, en slachtoffers, gepaard gaat. Gisteren is dit geëscaleerd en zijn er vele doden gevallen zoals jullie hebben kunnen lezen in de krant. De meningen verschillen nogal over de aantallen. Met als bonus nog een aanval op een bus met militairen. De LTT zegt dat hierdoor een einde is gekomen aan het staakt-het-vuren (verdrag afgesloten in 2002). De regering houdt er nog aan vast en vindt dit een uitzonderingssituatie die gerechtvaardigd is binnen het verdrag. De LTT zegt dat de aanleiding is dat de regering niet wil meewerken aan de watertoevoer in de LTT-gecontroleerde gebieden. Als reactie hierop heeft de LTT de toevoer in een niet LTT-gecontroleerd gebied afgesloten. De regering zegt hier echter niets over en het staat ook niet in de kranten, het is alleen te vinden op de LTT website. Kortom, de pers is niet objectief en geeft het regeringsstandpunt weer.
De spanning neemt toe en ik denk dat het op termijn gaat escaleren. Hier in Colombo is alles rustig, maar er is wel veel bewaking op straat.
Het VSO-veiligheidssysteem werkt goed, zoals gisteren is bewezen: iedereen is tijdig geïnformeerd om een bepaalde plaats in de stad te mijden vanwege een anti- Israel & Amerika demonstratie. Op onze beurt informeren we weer anderen. We zijn verplicht plaatsen te mijden waar samenscholingen zijn om de risico's te beperken. Maak jullie geen zorgen, ik doe het ook niet.