2Som & Mom - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu 2Som & Mom - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu

2Som & Mom

Blijf op de hoogte en volg Miranca

20 Juli 2014 | Thailand, Bangkok

In Februari arriveerde Petra in Bangkok op de eerste dag van de ‘Bangkok shutdown’, wat later bleek het begin van een uitzichtloze politieke patstelling te zijn. Elk overleg tussen de geelhemden en corrupte maar democratisch gekozen regering was kansloos en na, door de rechters, ongeldig verklaarde nieuwe verkiezingen en de afzetting van premier Yinluck wegens corruptie door diezelfde rechters, was het land volledig onbestuurbaar geworden. De 11e staatsgreep door de militairen in de afgelopen 80 jaar was daardoor onvermijdelijk. Na een streng begin met avondklok en censuur liet het militaire regime al snel de teugels vieren en begonnen ze een charme offensief met brood en spelen. Festivals op kosten van het defensiebudget, een Thaise smartlap van generaal Prayuth Chan-Ocha opYouTube en gratis WK op TV door de betaalzender die dat uitzond te nationaliseren.
Nina, de dochter van Petra die hier drie maanden les komt geven, landde dus in een nieuwe politieke context.
Miranca is ‘in between jobs’ en kon dus dit keer mee naar Bangkok om Nina op te halen. Een prettige bijkomstigheid was dat Liesbeth, onze Nederlandse vriendin uit Mae Sot die daar inmiddels weg is en de wereld rondzwerft, in Bangkok was. Een goede reden om een hapje te gaan eten en een slokje te drinken bij de ‘Wine Collection’, waar ze olijven, parmaham, pizza, ratatouille en biefstuk op de kaart hebben staan. En uitstekende wijn natuurlijk. Een goed gesprek erbij en de start van een paar leuke dagen in Bangkok was een feit.

Met Nina hebben we grotendeels hetzelfde programma afgewerkt als Fred met Petra had gedaan. De Co van Kessel bicycle/boot tour, Dinner with Locals en uiteraard shoppen, want in Bangkok is alles te koop, van goedkope Chinese rommel tot onbetaalbare PC Hooft merken.
Het kwam Fred uitstekend uit dat Miranca erbij was omdat hij een vrije dag kon nemen toen de dames naar de Chatuchak weekend markt gingen. Om tien uur ’s morgens vertrokken ze en om zeven uur ’s avonds kwamen ze terug van de shopmarathon op de grootste markt ter wereld met 15.000 kraampjes.
’s Avonds gingen we naar het Hollandse café ‘the Green parrot’ om met honderden in oranje uitgedoste expat’s naar Nederland – Chili te kijken. De Thaise dames achter de bar keken elkaar verbijsterd aan toen 17 minuten voor tijd het dak eraf ging door de goal van Leroy Fer.

Nog een hoogtepunt was het diner bij (Grote) Som, haar moeder en haar vriendin (Kleine) Som. De traditionele Thaise gerechten, waaronder de nimmer ontbrekende Tom Yam soep, waren uitstekend. Het gezelschap zo mogelijk nog beter. De drie Thaise vrouwen spraken uitstekend Engels, wat zeker voor de moeder van 70 jaar niet vanzelfsprekend is. De gesprekken waren afwisselend vrolijk en serieus.
Zoals veel Thaise mensen zijn Som & Som niet werkschuw. Ze hebben beiden een doordeweekse baan en in het weekend werken ze alle twee in één van de vijftienduizend kraampjes op de Chatuchak markt. Beiden zijn ze niet happy met hun baan. Grote Som is van plan om een Guesthouse in Bangkok te beginnen en Kleine Som gaat aan het eind van het jaar haar baan opzeggen en in een biologische boerderij in Chang Mai haar geluk zoeken. Kleine Som is gek op fietsen en had haar oog laten vallen op een trendy VANMOOF fiets van de Amsterdamse fietsenfabriek op de Mauritskade. Helaas hebben ze geen kindermaten dus had ze een andere moeten kopen waar ze zo trots op is dat we niet weg mochten zonder daar, met de knieën boven het stuur, een ritje mee te maken.
Moeder wilde graag buitenlandse woorden leren die ze in een schriftje opschreef. Van eerdere gasten had ze al woorden in het Indiaas, Noors en het Duits genoteerd. Ze werd uitermate blij van onze Nederlandse woorden ‘goedendag’, ‘doei’ en ‘tot ziens’.
Alle E-mail en Facebook details zijn uitgewisseld en Nina moest beloven dat ze weer op bezoek bij ze zou gaan als ze op de terugreis naar Nederland weer in Bangkok was.
Of we contact zullen houden weet je nooit, maar we zijn in elk geval een mooie herinnering rijker.

• 21 Juli 2014 - 11:31

Magda:

ziet er goed uit in Bangkok, volgens Bart hebben wij ook een afspraak met Ko van Kessel
    hoe kom je aan een adres voor "dinner with locals?'
    dag
    magda

• 10 September 2014 - 09:24

Margareth Soppe:

Dag Miranca,

Ben jij de Miranca die in Twente heeft gestudeerd en daar ook gevoetbald heeft? Zo ja, stuur je me dan een mailtje?

Groetjes,

Margareth Soppe