Update - Reisverslag uit Mutur, Sri Lanka van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Mutur, Sri Lanka van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu

Update

Door: Miranca

Blijf op de hoogte en volg Miranca

16 Augustus 2006 | Sri Lanka, Mutur

Er is veel gebeurd sinds vrijdag. Allereerst: we hebben inmiddels €1383,50 ontvangen! Bedankt allemaal. Het is heel stimulerend en geeft het gevoel dat je iets kan betekenen. Ik heb daar een deel van besteed aan Family-packs. Die zijn er in vele soorten en maten maar dit zijn pakketten voor een gezin voor een week met rijst, dhal, meel en suiker. De vrachtwagen komt zaterdag aan in de gebieden waar de nood het hoogst is. De doorvoer is geregeld door een contactpersoon van ons en het vervoer wordt betaald door NTT. Dit gaat mee met 500 pakketten die via andere kanalen zijn binnengekomen en kleding en thee die we in natura hebben ontvangen. Afgelopen weekend zijn ook in het noorden bij Jaffna de gevechten weer losgebarsten. Er wordt nu gesproken van een totaal van 185.000 vluchtelingen. Dit gebied is moeilijk toegankelijk, maar daardoor ook moeilijk te verlaten voor de vluchtenden. De gevechten daar hebben al 750 slachtoffers opgeleverd, w.o veel LTTE-strijders, m.n. vrouwen en kindsoldaten. Zaterdag is de S.G. van de vredescommissie vermoord. Hij is een Tamil en wordt gezien als een verrader omdat hij staat voor vrede in een verenigd Sri Lanka. Om dezelfde reden is 7 jaar geleden Neelan Tiruchelvam vermoord, degene in wiens nagedachtenis de Trust is opgezet. Ik heb de S.G. vorige week ontmoet bij een bijeenkomst met de Minister en de Kamer van Koophandel. Zaterdagavond is hij in zijn huis vermoord.
Maandag is een school gebombardeerd waarbij 61 meisjes zijn omgekomen. De discussie is of het onschuldige slachtoffers zijn of Tamil-tijgers in opleiding (ze doen hier aan kindsoldaten). Als gevolg hiervan zijn alle openbare scholen tot het eind van de maand gesloten omdat de veiligheid van kinderen niet gegarandeerd kan worden. Vanochtend las ik dat de Noorse regering een grote financiële bijdrage heeft geleverd aan de organisatie waar we de eerste donatie hebben gedaan (sanitaire voorzieningen voor vrouwen en kinderen in Mutur). Dat bevestigt ons dat we een goede keus hebben gemaakt en we waren er al vroeg bij. Bijgaande foto's zijn genomen in het betreffende kamp. De vrouwen en kinderen slapen binnen, de mannen buiten. Maandag ben ik niet naar het kamp in de buurt van Colombo geweest omdat ik ziek was, ook dat gaat door, maar de bedoeling is dat we morgen gaan. Ook dat is weer uitgesteld tot a.s. maandag. Hierbij dan eindelijk de foto's. Het gaat hier allemaal iets minder makkelijk dan thuis. Het geeft me een goed gevoel om met iets concreets bezig te zijn. Opeens beginnen ook een aantal andere dingen te lopen, dus ik heb het gelukkig opeens erg druk. Dat voelt een stuk beter.