Hulp komt op gang - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu Hulp komt op gang - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Miranca Vliet - WaarBenJij.nu

Hulp komt op gang

Door: Miranca

Blijf op de hoogte en volg Miranca

08 Augustus 2006 | Sri Lanka, Trincomalee

Hartelijk dank voor jullie bijdragen: de eerste €220 is binnen! Dat lijkt niet veel, maar hier kunnen ze er veel voor doen. Ook bedragen van 5 of 10 euro zijn welkom! Ik haal het geld regelmatig in z'n totaal af van mijn rekening zodat de kosten beperkt zijn (die komen voor mijn rekening).
Inmiddels is het aantal geregistreerde vluchtelingen gestegen tot boven de 50.000. Het goede nieuws is dat de weg is vrijgegeven zodat vrachtwagens met hulpgoederen hun spullen kunnen afleveren. NTT is geen organisatie die direct hulp verleent, maar in een crisissituatie organiseren ze noodhulp. We hebben diverse partijen bij elkaar geroepen die nu samenwerken, wat vaak het grootste probleem is.
De volgende activiteiten lopen:
- Er is iemand ter plaatse die ons steeds van informatie voorziet over aantallen vluchtelingen, locaties van kampen, wat is nodig etc.;
- Er is iemand ter plaatse die voor ons "boodschappen" doet en alles aflevert in het kamp waar het het hardste nodig is
- Er is een opslagplaats in Colombo waar iedereen goederen kan afleveren;
- Er is iemand die zorgt voor het vervoer naar de kampen;
- Er zijn veel mensen bezig om geld in te zamelen;
- Er is iemand verantwoordelijk voor de publiciteit;
- Er zijn veel contacten met organisaties ter plekke.
We hebben net besloten om jullie € 220 te besteden aan sanitaire voorzieningen voor vrouwen. Alles wordt gedomineerd door mannen terwijl de vluchtelingen n.m. vrouwen en kinderen zijn. De cultuur bepaalt dat mannen geen toegang hebben tot vrouwenzaken. We hebben afspraken gemaakt met een organisatie van vrouwen die zorgt voor betere sanitaire voorzieningen voor vrouwen en kinderen. Niet alleen toiletten en het organiseren van het schoonhouden daarvan, maar ook schoon ondergoed en maandverband. Ook wordt transport geregeld naar een plaats waar ze zichzelf, de kinderen en hun kleding kunnen wassen. De meesten hebben zich al 7 dagen niet kunnen wassen en de uitbraak van ziekten ligt op de loer. Er is gelukkig geen gebrek aan drinkwater.
Op het kaartje kan je zien waar het zich allemaal afspeelt.
Tot slot: dinsdagmiddag was er een bomaanslag in Colombo. Doelwit was een politicus. Hij is gewond, maar leeft nog. Een schoolmeisje is overleden.
Het allerlaatste nieuws van vanmiddag is dat de gevechten in alle hevigheid zijn hervat. Vandaag zijn er al meer dan 50 doden en 100 gewonden gevallen (burgers). Ik houd jullie op de hoogte.